Nepůvodní a upravené

Na této stránce najdete hybridy, neboli traktory vycházející z osvědčené konstrukce podvozku Svoboda (většinou typů DK 10 a 12) doplněné jiným motorem a řízením.

Svobodova konstrukce v podstatě předběhla dobu, neboť celé šasi bylo samostatným uzavřeným konstrukčním prvkem, který mohl být doplněn libovolným motorem. Převod mezi motorem a zbytkem podvozku zajišťuje čtveřice klínových řemenů a tak stroj mohl pohánět v podstatě libovolný, dostatečně silný motor. Po inspiraci nepříliš zdařilými traktory Slávia, byly traktory Svobody nejčastěji poháněny právě těmito stabilními jednotkami. Většinou se k pohonu používaly typy Slávia 7 HP, leckdy však i dieselové typy 5 HP, které však byly pro podvozek s téměř původním dvojnásobným výkonem slabé.

Samostatnou kapitolou je výměna, resp. obměna řízení. Přední náprava u tříkolového i čtyřkolového provedení byla ovládána dlouhou volantovou tyčí zakončenou hřebenovým řízením, které sice bylo velmi citlivé, ale zároveň přenášelo veškeré zpětné rázy do volantu. Poměrně rychlé opotřebování řízení se řešilo excentrickými pouzdry v domečku řízení, které však mnoho nepomáhalo. V případě nedostatku nových náhradních dílů se šnek u segmentových (úsečových) řízení opravoval navařením a vybroušením nových zubů, u kruhových řízení pootočením celého řízení o cca 90 stupňů. Nejčastější opravou však stejně zůstávalo odstranění celého řízení a navaření jiné přední nápravy např. z poválečné výroby traktorů Zetor řady 25 a 25 A.

Těmito úpravami byly odstraněny některé nedostatky původní Svobodovy konstrukce a traktory tak ke spokojenosti majitelů slouží dodnes. O tom svědčí i funkční “paskvil” z mé sbírky.