V době po revoluci se i v našem městě začaly obnovovat staré většinou zaniklé tradice, jako masopust, čarodějnice apod. Největším problémem byla vždy doprava starostenského sudu a naší Rampušačky (jakési obdoby Morany). Vždy jsme ji přepravovali na vozíku taženém koňmi, případně poníky, vzhledem k tomu, že se tyto akce staly nejnavštěvovanějšími, vyskytly se problémy jak koně udržet v chůzi krokem, bez cukání a co nejbezpečněji. Po tragické nehodě, kdy se v našem městě splašily koně s bryčkou a způsobily smrtelné zranění chodci, bylo rozhodnuto. Napříště do průvodu už pouze nějaké technické zařízení, nejlépe traktor a nejlépe něco menšího a staršího. V kraji, kde zemědělství až na výjimky skončilo před lety, to však byl problém. A v tu chvíli, bylo to koncem dubna 2006, se jak na zavolání naskytla možnost koupit z pozůstalosti jednu ze čtyř pětadvacítek ve městě, ještě k tomu s malým dvoukolákem a za rozumné peníze – a bylo rozhodnuto!
Po zaplacení jsme šli traktor nastartovat, což však nikdo z nás do té doby nedělal. Na základě pokusu a omylu motor kupodivu po téměř dvou letech na několikáté startování nastartoval a jelo se. Trasu ze Špičáku domů jsem jel více jak půl hodiny a stále se divil, že traktor má jen 3, resp. se zpátečkou 4 rychlosti a to dost pomalé. Domů jsem dojel a hned druhý den jsme se s oběma syny pustili do práce.
Narychlo jsme obrousili nejhorší rezavá místa a bubliny a v provizorní garáži celý traktor naštětkovali červenou základovkou, druhý den je nazdobili, nasadili potřebnou „zmijovku“ a vyrazili.
Cesta uběhla zcela bez problémů, traktor klapal jak měl, také se stal hrdinou dne a jeho jízda je zachycena na prezentačním DVD o našem městě. Jen ta rychlost přesunu domů byla zase hrozná (cca 15 km/hod.) Večer se naštěstí u nás zastavil můj dobrý kamarád ze Skalice u České Lípy, který s pětadvácou vyrůstal a občas na ní jezdil se sourozenci do školy. Traktorem se pokochal a když jsem se mu svěřil s pomalou jízdou, rozesmál se a prozradil mi do té doby neznámý systém dvojitého „háčka“. To jsem se nemohl nechat ujít, druhý den využil nazdobeného traktoru a vyjel se projet na komunisty slavený první máj. To byla jízda! Na šestku traktor uháněl téměř šedesátkou! a bylo umění jej udržet na silnici.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cmBs11Aj5sI[/youtube]
Ten rok jsem ještě najezdil přes léto pár jízd, zejména na skládku se sutí, pro dřevo apod. Na podzim přišlo možná ukvapené, ale jisté rozhodnutí – traktor si nejen ponechám, ale udělám z něj zcela původního veterána! A tak jsem začal pomalounku a polehounku shánět původní díly, fotografie a dokumentaci.










