O mně

Co říci úvodem?

Jsem docela obyčejný člověk, kterému před několika lety zkřížily cestu staré stroje. Když tak teď vzpomínám, oni mě ty krásné staré věci vlastně provázely po celý život, jen to asi nepropuklo do větších rozměrů. Mezi první staré věci patřila krásná niklovaná pokladnička, kterou má ještě stále. V té době se ještě v Praze, kde jsem původně bydlel dělaly železné soboty a my jako studenti jezdili na nákladních vozech a sbírali vyhozené věci na ulici. Tehdy mě úplně nadchnul starý mosazný objektiv (zřejmě z deskového přístroje), doma jsem si ho vyleštil a používal mnoho let jako dost nepraktické těžítko. I to mám ještě doma schované. Můj zájem pokračoval sbíráním starých ručních stolních kalkulaček, psacích strojů, kancelářského stolu, prvního starého auta až byl tento zájem nahrazen jiným, mě zcela pohltivším koněm - hasičinou. A kde jinde nalézt tolik krásných věcí, než v hasičské historii. Přes staré knížky, fotografie, dokumenty a další artefakty, jsem se pomalu dostával ke starým přilbám, sekyrkám, proudnicím a dalším předmětům z historie.

No a tak jsem si říkal, že už jsem dost velký nato, abych si splnil svůj letitý sen - vlastnit Kačenu - tedy Tatru 805, kterou jsem si pamatoval jako kluk z hasičárny v Krásném Buku. Ale ne tu originál hasičskou, ale takovou praktickou valníkovou, která by se dala i rozumně využít. Lítal jsem po internetu, prohlížel inzeráty a konečně si jednu vysněnou přivezl z Olomouce. K ní ještě jednu celou a jednu rozebranou od Železného Brodu a sny se pomalu začaly plnit. Co však v té době příliš nebylo, byl čas, také peněz trochu ubylo a tak jsem se chodil na Kačenky dívat do garáže, občas jsem si jen tak pro radost poslechl krásný “koncert” běžícího vidlicového osmiválce a dále snil o jejich rekonstrukci. Jak to dopadlo se dozvíte v kapitole Tatra 805. Nakonec jsem však dospěl k názoru, že Kačena je poněkud velká, nepraktická a popravdě řečeno na provoz poněkud dražší a na přepravu náročnější a tak jsem je po koupi traktorů prodal u nás ve městě dalšímu sběrateli, který už jednu skříňovou dal dohromady a v současné době pracuje na těchto.

No a jak se dozvíte v kapitole Zetor 25 A místo Kačeny přišel první Zetor, k němu přibyl další traktor, tentokrát Svoboda DK 12, pak k němu originální řízení, další traktor Svoboda s motorem Slávia,  elektrické a spalovací stabilní motory, požární stříkačky, mlátička, sekačka, sečka a mnoho náhradních dílů k těmto strojům.

Zároveň se rozrostl i archiv návodů, prospektů a dalších artefaktů k těmto nádherným a užitečným kusům naší strojní a strojírenské historie. Krom toho se samozřejmě postupně zdokonaluje a rozrůstá sbírka hasičské historické literatury, prospektů, fotografií a zajímavých historických přístrojů a zařízení.

Mým snem je vytvořit jakousi malou, veřejně přístupnou sbírku historických  strojů a zařízení, a k tomu bude zapotřebí sehnat vhodné prostory, které se snad časem určitě najdou.

No a abych taky nezapomněl, dělám poslední dobou něco pro své zdraví - Geochaching.