Parní válce

Pro začátek opět jedna citace z Wikipedie:”Parní válec je speciální silniční pracovní stroj sloužící k hutnění povrchu silnic jejich válcováním. Konstrukčně se podobá lokomobile. Skládá se z ležatého parního kotle, k němuž jsou připevněna dvě poháněná široká zadní kola, vepředu pak jeden široký přední běhoun („válec“). Na vrchu kotle je parní stroj se setrvačníkem a převody. Vzadu se nachází plošina pro obsluhu, dále pak zásobník na vodu a na uhlí.

Ve druhé polovině 20. století byl z provozu vytlačen silničním válcem s dieselovým motorem a vibračním válcem.

Z hlediska technologie hutnění patří parní válec mezi tzv. statické válce, tj. válce, které hutní podloží pouze svojí statickou váhou.

Parní válec v provozuschopném stavu je historicky ceněný unikát - v ČR existuje typ ČKD MAMUT.

Většinu materiálů o těchto nádherných a dodnes nezapomenutých strojích najdete na stránkách pražského Ekotechnického muzea, kde jim věnovali svoje stránky http://www.parni-valec.cz/, na stránkách vlastníků jednoho kousku http://mujweb.cz/Zabava/pvalec/, nebo v krásné fotogalerii http://www.fotoamater.cz/foto/galerie/parni_valec/index.htm.

U nás si můžete jen pro ilustraci prohlédnout několik obrázků ze Solvayových lomů a pár relíkvií na podstavci.